Odkaz poslancom koalície: Radšej sebareflexia na pláži, ako ubité Slovensko na stráži!

Autor: Viera Dubačová | 1.12.2016 o 14:02 | Karma článku: 6,20 | Prečítané:  1025x

Séria zákonov, ktoré menia slovenský volebný systém neprinesie ani úsporu verejných financií a ani nezvýši volebnú účasť. Sú iba mocenským nástrojom vládnej koalície.

Koalícia SMER-SD, SNS, Most-Híd chce uskutočniť voľby do VÚC a komunálne voľby v jeden deň

Tento zákon je iba obyčajným útokom na vzrastajúcu silu nezávislých kandidátov v regionálnych voľbách.

Keď pán Glváč v máji tohto roka prvýkrát hovoril o zjednotení konania komunálnych volieb a volieb do Vyšších územných celkov, dalo sa to vnímať ako podnet na verejnú diskusiu. Ani v najhoršom sne by ma nenapadlo, že skutočne takýto radikálny návrh už v novembri budeme prerokovávať.

Jedným z hlavných argumentov pána Glváča ako predkladateľa tejto novely bolo, že zjednotenie volieb prinesie úsporu verejných financií. Žiadna úspora sa však konať nebude. Voľby sa budú musieť v prípade schválenia jeho návrhu sčítavať dva dni, v pléne NR SR dokonca zaznelo, že až tri dni. Navyše bude potrebné vyššie nasadenie polície, aby strážili čistotu demokratického procesu a nedochádzalo k manipulácii s urnami a hlasovacími lístkami počas noci. V konečnom dôsledku tak bude potrebné vynaložiť oveľa vyššie úsilie na organizáciu takýchto volieb.

Aj keby došlo k úspore financií, bude to úplne zanedbateľná čiastka oproti sumám, ktoré lietajú v každodenných kauzách tejto vlády. Nerozumiem, prečo sa snažíme šetriť na voľbách, na jedinom mocenskom nástroji občanov tejto krajiny.

Ďalším argumentom je zvýšenie záujmu o voľby do Vyšších územných celkov. Aj tento efekt je však otázny. Vyššia volebná účasť pri konaní oboch volieb naraz je iba zbožným želaním predkladateľov a nie je podložená žiadnym konkrétnym príkladom alebo scenárom, prečo by sa tak malo stať. Je to dôkaz o odtrhnutosti politických elít od reality, lebo nízka volebná účasť vo voľbách do VÚC nevyplýva z nezáujmu občanov o voľby. Nízka volebná účasť vyplýva z územného členenia krajov, kde sme vytvorili umelé celky, s ktorými sa regióny nikdy nestotožnili. Nízka volebná účasť vyplýva z toho, že občania nevedia o kompetenciách VÚC alebo ich považujú za málo dôležité.

Riešením zvýšenia volebnej účasti do vyšších územných celkov je preto zmena ich členenia alebo ich kompetenčné posilnenie. Alebo po tretie: dôraz na vzdelávanie občanov o význame VÚC.

Určite však nie je riešením chaos, ktorý nastane pri konaní dvoch typov volieb v jeden deň. Občania budú mať problém identifikovať, ktorí kandidáti kde kandidujú. V konečnom dôsledku budú ľudia ešte viac zmätení a hrozí, že týmto návrhom docielime nie zvýšenie účasti vo voľbách do VÚC, ale zníženie účasti v komunálnych voľbách.

Tento chaos bude najviac vyhovovať politickým stranám, ktoré sa spoliehajú na svoju značku a nie na kvalitu kandidátov. Novela zákona je snahou presadiť sa na úkor čoraz silnejších nezávislých kandidátov. Práve pre nezávislých kandidátov bude mimoriadne ťažké sa pri takomto systéme konania volieb presadiť. Nezávislí nemajú výhodu politickej značky. Musia presviedčať voličov najmä svojimi kvalitami. Počas volebnej kampane musia fixovať u voličov svoje meno, doslova predávať svoju tvár a svoje schopnosti. Teraz do tejto nevýhodnej štartovacej pozície nezávislých kandidátov pribudne aj nutnosť vysvetľovať, že do ktorého zastupiteľstva kandidát vôbec kandiduje.

V Banskej Bystrici kandidovalo v posledných voľbách do VÚC 62 kandidátov. Do mestského zastupiteľstva 225 kandidátov v štyroch volebných obvodoch. Dovedna sa domieša takmer tri stovky kandidátov. Ktorí pracujúci občan-nepolitik, má čas počas dvoch týždňov trvania kampane naštudovať toľko volebných profilov a volebných programov?

Tento návrh je reakciou na silnejúcu pozíciu nezávislých kandidátov a vzrastajúci podiel nezávislých v obecných, mestských zastupiteľstvách a v zastupiteľstvách samosprávnych krajov. Je to reakcia tradičných strán na silnejúcejšiu občiansku spoločnosť.  Tá si rokmi čoraz viac uvedomuje, že k tomu, aby menila svet okolo seba, nepotrebuje politické strany, ktoré ich zväzujú v rozhodovaní. Že môžu meniť svet okolo seba aj bez nich.  

Práve toto je hlavným cieľom zákona. Sťažiť voličovi orientáciu vo voľbách. Cieľom je zvýhodniť tých, ktorí budú mať značku politickej strany. Cieľom je znechutiť tých voličov, ktorí si vyberajú podľa kvalít. A naopak zvýrazniť hlas tých voličov, ktorí k voľbám pristupujú menej precízne a volia podľa príslušnosti k politickým stranám, bez ohľadu na kvality kandidáta.

Zmena volebného systému: Jednokolová voľba župana ako mocenský nástroj SMER-SD

Podobne účelový je aj zámer zrušiť dvojkolovú voľbu župana. V strane SMER-SD dali hlavy dokopy, pozreli si históriu a zistili, že ich kandidáti pravidelne vyhrávajú v prvom kole. Sila strany SMER-SD však klesá, a v druhom kole by sa mohlo stať, že všetci sa proti ich kandidátovi spoja a porazia ho. Alebo vyhrá v druhom kole vrece zemiakov...

Namiesto toho, aby strana SMER-SD urobila vnútornú sebareflexiu, rozhodne sa meniť volebný systém.

Konzultovala som túto zmenu s politológmi a z ich pohľadu je táto zmena nezmyslom. Jednokolová voľba sa využíva v anglosaských krajinách, kde existuje systém dvoch silných strán, ktoré spolu súťažia. Tam stačí jedno kolo volieb, lebo sa predpokladá, že voľby sa budú točiť okolo dvoch silných kandidátov.

Na Slovensku však máme multistranícky systém, kde sa jednokolová voľba absolútne nehodí. Ako už povedal kolega Janko Budaj, mali by sme uvažovať o dvojkolovej voľbe aj pri primátoroch a starostoch a nie opačne.

Alebo, a tento návrh nepresadzujem, zrušiť priamu voľbu županov a starostov tak ako to majú v ČR. Aj tento návrh má väčšiu logiku ako jednokolová voľba. Županov a starostov si budú voliť zastupiteľstvá a aspoň nebude dochádzať k blokovaniam, ktoré sa objavujú teraz. Že si zastupiteľstvo a starosta robia naprieky.

Strana SMER-SD sa zahráva s ohňom a celá systémová zmena volieb sa môže otočiť voči nej. Posilňuje pozíciu súčasného župana v BBSK a touto novelou zákona mu odobruje ďalšie volebné obdobie. Tentoraz už na päť rokov. Ako Banskobystričanka nemôžem s takouto rezignáciou súhlasiť. Aby sa však v SMERe nečudovali, ak prídu aj o ďalšie kraje a celá zmena sa otočí voči nim.

Záver

Aby som to zhrnula. Uskutočniť voľby do komunálnych orgánov a do VÚC v jeden deň vnímam ako útok na občiansku spoločnosť a nezávislých kandidátov. Spoločne s návrhom na jednokolovú voľbu župana je to účelový prostriedok na posilnenie strany SMER-SD. To všetko pod rúškom falošného šetrenia verejných financií a domnelého zvyšovania volebnej účasti. A tak poslancom vládnej koalície radím: Radšej sebareflexia v kľude na pláži, ako ubité, krvácajúce Slovensko na stráži!

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Generálny prokurátor navrhol zrušiť Kotlebovu stranu

Najvyšší súd obdržal podnet na rozpustenie ĽSNS.

KOMENTÁRE

Máme na viac, než zborovičkovaní bliakať Slovenskoooo

Máme potenciál byť jednou z najlepších krajín.


Už ste čítali?